Nyfiken på vad besökarna gör på din sajt och hur du kan öka konverteringen?

Vi på Celebration älskar data och allt man kan göra med den. Så vi tänkte att vi skulle dela med oss av några matnyttiga tips på vad du kan göra med din data i Google Analytics. Här ska vi placera ut de grundläggande byggstenarna så att du kan ha glädje av din webbanalys.

 

Nyckeltal

Så var ska jag börja

Det första du ska fråga dig är vad det primära syftet och målet med din webbplats är. Och hur det ska hjälpa ditt företag att nå sina affärsmål. Genom att veta syftet med sajten blir det så mycket enklare för dig att sätta tydliga nyckeltal (eller KPI:er* som vi också säger).

För informationswebbplatser är det primära syftet och målet oftast att vi vill att besökaren ska läsa vissa sidor och sedan ta kontakt eller ladda hem mer information genom att lämna ifrån sig kontaktuppgifter. Har du en e-handel så är det självklart lättare att definiera det primära syftet och målet.

Samtidigt vill du förmodligen få ut mer av din sajt än det primära syftet och målet. Vi kallar dem för sekundära mål och kan vara varumärkesbyggande aktiviteter som spridning i sociala medier, antal filmvisningar, klick på kampanjer etc.

Så med en tydlig frågeställning kring vad du vill att besökarna ska göra och utifrån detta underlag sätta nyckeltal får du ut mer av ditt analysverktyg!

* Key Performance Indicators

Mäta & analysera

02-vad_mata

När du bestämt syfte, mål och nyckeltal är det dags att börja samla in data. För att göra detta behöver du åtminstone ett analysverktyg. Vanligast idag är Google Analytics, då det är bra verktyg som dessutom är gratis. Förmodligen har du det redan implementerat på din webbplats. Vi på Celebration tycker att det räcker alldeles utmärkt att börja med – alltså börja smått och jobba uppåt.

Några konkreta tips på vad du kan mäta och analysera i Google Analytics:

  • När har sajten mest besök? Vilken dag i veckan och tid på dygnet?
  • Vilken enhet har högst/lägst konverteringsgrad. Och finns det en tydlig orsak till varför en enhet inte konverterar?
  • Bounce Rate (Avvisningsfrekvens) har någon sida en onaturligt hög bouce rate och i så fall finns det en tydlig orsak till detta?
  • Vilka kanaler (t ex Facebook, Google, någon annan sajt) kommer besökarna från och skiljer sig deras beteende på din sajt utifrån kanal

Allt spåras inte automatiskt i Google Analytics. Är det så att du vill mäta tex hur många som klickar på ett visst element behöver du komplettera din spårning.

För dig som vill komplettera datat från Google Analytics är Hotjar ett exempel på ett bra verktyg. Vi använder Hotjar för att se vad besökarna gör på en specifik sida; till exempel vad de klickar på och hur långt de scrollar/läser på en sida. Det går även att spela in besök för att få insikter i besökarnas rörelsemönster.

heatmaps-clicks
Exempel på hur det kan se ut med Hotjars så kallade "heatmaps" för att se var på sidan besökarna klickar mest.

heatmaps-scroll
Exempel på hur det i Hotjar kan se ut för att se hur mycket av sidan besökaren scrollar/läser. Färgskalan går från varm (rött/orange/gult) till kall (blått/grått) för att visa vad besökarna har sett mest och minst av en sida.

Hotjar har en gratisversion som funkar bra om du bara vill prova på och få ett hum om hur det funkar.

Testa & optimera

03-och_sen

Okej, nu är det dags att börja testa och optimera din sajt. Vårt råd är att VÅGA TESTA! Det är bara genom olika test som du vet hur du ska kunna optimera för att nå OCH förbättra dina nyckeltal. Sätt ett tydligt mål för testet, kör igång och mät resultatet.

Det finns en uppsjö av testverktyg i alla olika prisklasser. Om du själv vill börja prova med något verktyg så kan vi rekommendera så kallade split URL-tester som finns i Google Analytics. Vi tycker själva att det är lite krångligt att jobba med split URL-tester i Google Analytics då det är ett rätt statiskt sätt att testa på. Andra, mer dynamiska testverktyg är till exempel Optimizely och VWO.

En viktig sak att tänka på när du testar är att testa ”lagom”. Gör du många förändringar är det svårt att veta exakt vilka som ger det bästa resultatet. Gör du för små förändringar kan det vara så att besökarna inte märker någon skillnad och resultatet kommer att sakna betydelse.

När du fått ett resultat som är signifikant, väljer du självklart det alternativet som har den bästa konverteringsgraden och optimerar sajten därefter. När du gjort denna förändring är det bara att börja jobba med nästa test.

Sammanfattning

Dessa är, enligt oss, de grundläggande byggstenarna för att komma en bra bit med din webbanalys. Det behöver inte alltid vara så krångligt, det gäller att bestämma sig för att bara göra det och att försöka få med så många som möjligt i företaget på tåget.

Det här är också en process, någonting som behöver göras om och om och om igen. Allt för att hela tiden säkerställa att du har den optimala sajten för att du ska nå dina affärsmål.

Hör av dig om du känner dig taggad på webbanalys så berättar vi mer om detta och hur vi kan hjälpa dig!

Vill du veta mer on webbanalys?

Kontakta gärna Tania Granhagen
073 339 34 25 eller mejla till
tania@celebrationstudios.se

Tania Granhagen

Nyhetsbrev

Fyll gärna i din epostadress så får du vårt nyhetsbrev utskickat till dig.