Möt Stefan Hadlin – byråchef på Celebration

Stefan Hadlin är f.d. marknadschef och entreprenör som nu ”bytt sida” och axlar rollen som byråchef på Celebration. Möt honom i en intervju om Celebration, framtiden och trendspaningar.
stefan-440x600-beskuren

De som följer oss har nog läst lite om dig, men berätta mer om din bakgrund och din roll här på Celebration.

Självklart. Innan jag började plugga gjorde jag massor av olika saker, bland annat har jag jobbat som flygfotograf, kriminalvårdare och bartender. Efter det har i princip allt jag gjort kretsat kring marknadsföring och företagsutveckling av olika slag. Dels som produktchef och marknadschef men också en hel del uppstartsprojekt, främst internetbaserade. Några exempel är ett par e-butiker, hemleverans av frukost på helgen, färdiglagad matkasse till dörren och lite annat smått och gott.

Min roll här på Celebration är att utveckla teamet och byråns erbjudande så vi kan fortsätta hjälpa kunden att skapa mer affärer via sin sajt. Men också via andra digitala kanaler. Tidigare har jag främst varit på beställarsidan så jag tycker mig ha en stor förståelse för de kunder vi möter dagligen. Det känns otroligt kul med det grymma team vi har på Celebration. Jag ser verkligen fram emot hösten och då med sol- och badladdade batterier.

Kan du avslöja lite om vad som kommer att hända på Celebration under hösten?

Ja, det kommer hända en hel del under hösten. Vi har satt en plan för vart vi ska den närmaste tiden. Vi har ambitionen att växa och bli ännu fler, ännu bättre och ha ännu roligare tillsammans med våra kunder. Rent konkret blir fokus på att fortsätta hitta spännande samarbeten och relationer med nya och befintliga kunder. Vi har flera superspännande projekt på gång och det kommer verkligen bli en riktigt kul höst.

Fokus för Celebration framåt är affärsstödjande webbplatser och e-handelsplatser för handels-/grossistföretag. Hur kan vi med vår expertis hjälpa våra kunder med att få effekt med sin webbplats?

Ja exakt, vi har ju en lång erfarenhet av att göra både e-butiker och konverterande ”info-sajter”. Därför kan vi bidra med ”best practice” och egna erfarenheter för att vägleda besökaren, eller kunden, att faktiskt köpa eller göra någon annan typ av konvertering som leder till affär. För mig är det skönt att jag med stolthet och trygghet kan luta mig mot vårt erfarna team som naturligtvis har mycket djupare kunskaper inom funktionell och ”bra” kod eller användarvänlig och konverterande design än vad jag har. Att jag faktiskt vet att vi kan hantera det vi lovar, det är viktigt att förmedla tycker jag.

Men utöver själva byggandet av en bra sajt eller e-butik, är det också otroligt viktigt att ha med sig att en sajt måste vara levande och hela tiden måste testas, mätas, analyseras och utvecklas för att säkerställa att kunden faktiskt köper på just denna sajt. Slutkunden är ju skoningslös idag, är en sajt krånglig eller ologisk på något sätt klickar hen bort det direkt. Du har några sekunder på dig att styra kunden till det hen söker just då. Det tycker jag att vi är riktigt duktiga på.

Om vi tittar lite närmare på e-handel. Vad tror du kommer att vara viktigt och avgörande framöver för att lyckas med sin webbshop?

Jag tror att det är helt avgörande att hela tiden mäta, analysera och sedan testa för att sedan mäta och testa igen. Att ha en snygg och snabb sajt med enkel kassahantering är hygienfaktorer. Precis som tydliga bilder och förklarande texter som också är en självklarhet för slutkunden. Här finns det dock många som har lite utvecklingspotential tycker jag när jag själv är ute och handlar, men för mig personligen är det avgörande.

Jag har ju drivit e-butiker själv och en hade över 14 000 artiklar och då är det så klart en stor utmaning att hinna lägga tid på att finputsa produkttexter och bilder när det är så mycket annat som också skall göras. Det krävs ett riktigt bra PIM-system (reds anm. Product Information Management) idag om du har många artiklar. Det måste skapas enkla och tydliga flöden för hur och vad som skall göras vid t ex en ny produkt eller kategorier etc. Vi råkar ju som av en händelse jobba med en vass e-handelsplattform som har en fantastisk PIM inbyggt i plattformen. Så det pratar jag gärna mer om med e-handlare där ute.

Ska vi sia lite om framtiden…? Hur ser e-handeln ut om några år?

Oj, det händer så fantastiskt mycket kul saker nu. Det verkligen bubblar av nya kreativa sätt att ta betalt, få leverans och hur köpresan går till. Superspännande! Bara detta med VR och AR (reds anm. Virtual Reality och Augmented Reality) som jag personligen tror är något som kommer att växa på e-handelssidan. Tänk dig att få en kundupplevelse likt i en lyxbutik med personlig service av en intelligent robot med förslag baserat på tidigare köp, min exakta kroppsform och mina övriga preferenser i t.ex. inspirationboards på Pinterest eller liknande. Kunna se dig själv i en ny outfit i en virtuell spegel och sedan gå runt dig själv för att se hur kläderna hänger över ryggen. Göra en smidig beställning som automatiskt betalas och sedan få kläder hemskickade med en drönare på någon timme, lagom till festen. Fantastiskt!

Sedan har vi detta med 3D printing också som jag tror kommer förändra vårt beteende på lång sikt. Man har ju redan skrivit ut hus och knän så att printa ut enklare saker som husgeråd, leksaker och möbler mm, är nog inte så långt fram i tiden. Vi lever i en fantastisk tid på många sätt, det händer så mycket fantastiska saker på tekniksidan att det är nästan omöjligt att veta hur verkligheten ser ut framöver. Så det gäller att vara snabbfotad och vara beredd på att ändra sin affärsmodell och sätt att sälja för att bibehålla kundens lojalitet.

Slutligen, lite trendspaning… Vad ska vi hålla koll på inom webb och digitala lösningar fram till nästa sommar?

Ja, vi står troligen inte med VR-glasögon och handlar på Nordstrom det närmaste året. Men jag tror att fler kommer att jobba ännu mer med att mäta, analysera och testa. Både på e-handelssidan men också andra infosidor. Att verkligen mejsla ut sajtens affärssyfte och se till att skapa innehåll för besökaren som gör att de får förtroende och initierar en relation på deras villkor. Hitta sin kunds väg till affär och det gör man bara genom att testa och mäta och testa och mäta igen. Det kan kanske låta trist för vissa, men eftersom möjligheten finns att verkligen mäta allt, så kommer konkurrenterna göra det och få ett överlägset försprång mot de som inte gör det. Vi hjälper ju flera kunder att göra detta så de kan fokusera på det just de är bra på, d.v.s. sin verksamhet. Vi mäter och kommer med hypoteser som stäms av, genomförs och testas och mäts igen. Vi har flera kunder som markant har ökat sitt inflöde av nya kunder och ökad konvertering tack vare detta. Som sagt så måste webbplatser vara levande och utvecklas, och hela tiden vässas efter kundens villkor och beteende. Precis som alla andra delar av affären så är det kunden som bestämmer, kunden har alltid rätt.

Är du nyfiken på Stefan?

Hör av dig till honom på stefan@celebrationstudios.se eller 070 777 70 27.

Nyhetsbrev

Fyll gärna i din epostadress så får du vårt nyhetsbrev utskickat till dig.